Feiten en fabels over zonbescherming

Fietsen in de zon

Zonbescherming: 7 weetjes

Met factor 50 word je niet bruin

Fabel

Het is een misverstand dat je niet bruin wordt wanneer je goed smeert met zonnebrandcrème. De factor heeft invloed op de tijd die je door kan brengen in de zon zonder te verbranden. En het zorgt ervoor dat uv-straling minder schadelijk is. De huid wordt wel bruin, maar verbrandt niet. Je blijft dus juist langer en mooier bruin als je goed smeert.

Een goedkope zonnebrand is net zo goed als een duur merk 

Feit

Wat de prijs van je zonnebrand ook is, wat betreft bescherming doen ze hetzelfde. Het verschil zit vaak in de extra’s eromheen. Denk aan de verpakking, geur of de smeerbaarheid. Toch beschermt een goedkope fles je net zo goed als een duurdere variant. Beschermingsfactoren betekenen overal ter wereld hetzelfde. 

Eén keer smeren per dag is voldoende 

Fabel 

Dit is het meest gehoorde misverstand. Hoe vaak je moet smeren, is namelijk voor iedereen anders. Het heeft te maken met je huidtype, de actuele zonkracht en wat je in de zon doet. Na zwemmen, zweten of afdrogen is opnieuw insmeren nodig. Ook als er ‘waterbestendig’ op het flesje staat. Smeer vooral niet te weinig. Zuinig smeren geeft een lagere bescherming dan op de verpakking staat.

Zonnebrandcrème is kankerverwekkend

Fabel

Hormoon-verstorende stoffen mogen volgens de Europese wetgeving niet of in niet-schadelijke hoeveelheid worden toegepast in cosmetica. Het gaat dan om zulke lage hoeveelheden, dat de schadelijke gevolgen verwaarloosbaar zijn. Diezelfde wetgeving schrijft ook voor dat kankerverwekkende stoffen in cosmetica verboden zijn. Naast de Europese wetgeving is er nog een extra controle op de stoffen die gebruikt worden in cosmeticaproducten zoals zonnebrandcrème. Een gekwalificeerde veiligheidsbeoordelaar bekijkt of de gebruikte stoffen in het product veilig zijn. Zonnebrandcrèmes kun je dus veilig gebruiken.

Zonnebrandcrème is kort houdbaar

Fabel/ feit

Zonnebrandcrème is niet eindeloos houdbaar. Na opening is het tot 12 maanden te gebruiken. Nadat de verpakking is geopend of met hoge temperaturen in aanraking komt, kan de factor teruglopen naar een lagere beschermingsfactor (SPF). De zonnebrand beschermt dan minder goed. Bewaar zonnebrand daarom niet te lang en laat het niet in de volle zon of warme auto staan.

Hoe bewaar ik zonnebrand het best?

  • Gesloten in de schaduw.
  • Thuis op kamertemperatuur.
  • Niet in de auto waar grote temperatuurschommelingen zijn en het heet kan worden.

Hoe meer zonlicht, hoe meer vitamine D

Fabel

Je huid maakt vitamine D aan, zodra je in de zon bent. Je huid maakt niet eindeloos vitamine D aan. Maar het is wel zo, dat tegen de tijd dat je huid minder vitamine D gaat aanmaken, je huid al enorm verbrand is. Voor de meeste mensen met een lichte huid is 15-30 minuten onbeschermd in de zon met handen en gezicht voldoende. Mensen met een donkere huid hebben 20-40 minuten onbeschermd zonnen nodig. Maar zij verbranden ook veel minder snel.

Op dagen dat de zon niet schijnt of waarop je veel binnen bent, is het verstandig om vitamine D uit voeding te halen, zoals het eten van vette vis (haring, makreel, zalm). Als je denkt een tekort aan vitamine D te hebben, ga dan voor een gericht advies naar de huisarts of slik zo nodig vitamine D-tabletten bij.

Voor iedereen geldt: Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt en bescherm je huid met zonnebrandcrème, bedekkende kleding en door de schaduw op te zoeken. 

De zonnebank heb je niet nodig voor vitamine D

Feit

Je maakt ook vitamine D aan door onder de zonnebank te gaan. Maar dit heb je niet nodig, want de zon en goede voeding zorgen voor voldoende vitamine D. Het effect van de zonnebank op de aanmaak van vitamine D is klein en het wisselt tussen apparaten. Het gebruik van de zonnebank brengt vooral gezondheidsschade toe. Je wordt namelijk in een korte tijd aan een hoge dosis uv-straling blootgesteld. Je kunt daardoor verbranden en dat is een grote risicofactor voor het krijgen van huidkanker. Als je denkt een tekort aan vitamine D te hebben, ga dan voor een gericht advies naar de huisarts, haal je vitamine D uit voeding of slik zo nodig tabletten bij.