Zon en vitamine D

Meisje ligt op het strand te genieten van de zon.

Vitamine D, zon en mythes

Wat is vitamine D?

We hebben vitamine D nodig om gezond te blijven. Het zorgt goed voor sterke botten, tanden én het is belangrijke voor je weerstand. Zonlicht is de belangrijkste bron van deze vitamine. Je lichaam maakt het zelf aan als je in contact komt met zonnestralen. Vitamine D krijg je ook binnen via voeding. Bijvoorbeeld door het eten van vette vis, ei of margarine.

Hoeveel zon heb je nodig voor voldoende vitamine D?

Je lichaam maakt vitamine D aan zodra je in de zon bent. Voor de meeste mensen met een lichte huid is het voldoende om dagelijks 15 - 30 minuten onbeschermd in de zon te zijn met de handen en het gezicht. Dit geldt ook voor de meeste kinderen. Het is niet zo dat hoe meer zonlicht je huid krijgt, hoe meer vitamine D er wordt aangemaakt. Je huid maakt namelijk niet eindeloos vitamine D aan. Bescherm jezelf wel weer na de onbeschermde minuten. Want de zon is een belangrijke veroorzaker van huidkanker. 

Maak je met zonnebrandcrème op voldoende vitamine D aan?

Er is veel onduidelijkheid over de invloed van zonnebrandcrème op de aanmaak van vitamine D. Om je dagelijkse hoeveelheid vitamine D te halen is het voldoende om (afhankelijk van je huidtype) dagelijks 15-30 minuten onbeschermd met je handen en gezicht in de zon te zijn. Daarna is smeren met zonnebrandcrème belangrijk, want voorkomt - als je goed smeert - dat je verbrandt.

Sommige mensen hebben een vitamine D tekort

Sommige mensen maken zelf niet genoeg vitamine D aan. Voor die mensen kan het nodig zijn om extra vitamine D binnen te krijgen. Het gaat om:

  • Kinderen tot 4 jaar. Zij hebben extra vitamine D nodig voor de opbouw van hun botten en tanden. In zuigelingenvoeding en opvolgmelk is die extra vitamine D al toegevoegd. Ouders die dat niet gebruiken, krijgen het advies om hun kind extra vitamine D te geven.
  •  Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
  • Ouderen. Zij hebben extra vitamine D nodig, omdat hun huid minder goed vitamine D kan aanmaken. Vooral ouderen die weinig buiten komen, moeten oppassen voor een tekort aan vitamine D.
  • Mensen met een van nature donkere huidskleur. Hun huid moet namelijk veel langer aan zonlicht blootstaan om dezelfde hoeveelheid vitamine D aan te maken als mensen met een lichte huidskleur. In Nederlandse winters kan bij donkere mensen een tekort aan vitamine D ontstaan.
  • Mensen die weinig daglicht zien, zoals nachtwerkers.

Als je denkt een tekort aan vitamine D te hebben:

  1. Ga voor een gericht advies naar de huisarts;
  2.  In de winter wordt geadviseerd vitamine D uit voeding te halen of zo nodig tabletten bij te slikken;
  3. Zonnebankgebruik (voor de aanmaak van vitamine D) is niet nodig en wordt afgeraden. De zonnebank is schadelijk en eventuele voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Lees meer:  Is de zonnebank echt zo slecht?