Meld je aan als praktijkplek
Benut de kennis en ervaring van (ex)kankerpatiënten voor jouw organisatie
In september 2024 start de allereerste lichting studenten met de opleiding tot ervaringsdeskundig professional op het gebied van kanker, waarbij leren en werken worden gecombineerd. Een voor de oncologie nieuwe beroepsgroep. We zoeken dan ook organisaties die met ons mee durven pionieren. Om de studenten in de praktijk ervaring op te laten doen, zijn passende praktijkplekken onmisbaar. Ontdek ook hoe waardevol de kennis, ervaring en inzichten van (ex)kankerpatiënten kunnen zijn voor jouw organisatie of gemeente en meld je aan.
Gerwin Witvoet, Medisch Psycholoog (Medische Oncologie) UMC Groningen: “Door tijdig te kijken naar wat iemand met kanker nodig heeft, wat het eigen sociale netwerk daarin kan betekenen en dat netwerk te mobiliseren, kunnen psychosociale klachten minder groot of zelfs voorkomen worden. Een ervaringsdeskundig professional heeft meer zicht op de leefwereld van patiënten en kan daardoor beter inschatten wat een patiënt nodig heeft om met de ziekte en de impact daarvan om te gaan.”
Is dit iets voor mijn organisatie?
Ervaringsdeskundig professionals met als aandachtsgebied oncologie kunnen bijvoorbeeld worden ingezet:
- In een zorgomgeving waarbij mensen met klachten geholpen worden bij hun herstel of persoonlijke ontwikkeling.
- Bij een bedrijf waar medewerkers worstelen met (mentale) klachten door kanker of een andere ingrijpende ziekte en daardoor veel afwezig zijn.
- Bij een organisatie die te maken heeft met de behandeling of begeleiding van (ex)kankerpatiënten en deze nog beter wil afstemmen op hun behoeften.
- Als toevoeging op een medisch (oncologisch) behandelteam waarbij het perspectief van de ervaringsdeskundige nu ontbreekt.
- Naast een zorgprofessional die zich bezighoudt met het begeleiden van groepen, scholing of coaching.
- Bij een organisatie die het patiëntperspectief meer centraal wil stellen in beleidsvraagstukken maar niet weet hoe.
- Bij een bedrijf dat vanuit Human Resources (meer) oog wil hebben voor de impact van kanker op de werkvloer.
- Als er binnen jouw organisatie medewerkers zijn die kanker hebben (gehad) en voor wie deze opleiding een kans is om (weer) aan de slag te gaan in een passende functie.
Carlo Schippers, Verpleegkundig Specialist UMC Utrecht: “In onze begeleiding van patiënten met slokdarm- en maagkanker werken we al samen met ervaringsdeskundige vrijwilligers. Patiënten en naasten hebben vaak heel concrete vragen over het leven met de gevolgen van ziekte of behandelingen. We zien dat uitleg hierover door iemand zonder witte jas dan goed begrepen en gewaardeerd wordt. En door samen met ervaringsdeskundigen op te trekken, kunnen wij onze voorlichting weer verbeteren. Het is belangrijk om dit nog structureler in te bedden in het proces.”
Wat gaan de studenten leren?
De studenten die de opleiding volgen hebben zelf ervaring met kanker. Zij hebben inmiddels hun leven weer op de rit en willen leren hoe ze vanuit hun eigen herstelervaring anderen kunnen ondersteunen. Binnen de opleiding zullen zij:
- Werken aan het ontwikkelen van hun professionele identiteit als ervaringsdeskundige.
- Leren hoe zij hun eigen ervaringen kunnen inzetten om anderen te ondersteunen bij hun persoonlijk (herstel)proces en het hervinden van maatschappelijke rollen.
- Leren ervaringskennis, praktijkkennis en theoretische kennis met elkaar te integreren om dit praktisch en beleidsmatig in te zetten.
Bekijk hier het beroepscompetentieprofiel
Hoe werkt het in de praktijk?
De student werkt voor de duur van de opleiding (1 of 2 jaar) 2 of meerdere dagen per week bij een organisatie. Van de opleiding krijgt de student opdrachten die ze bij de organisatie uitvoert. Denk hierbij aan het oefenen ven 1-op-1-cliëntcontact, begeleiden van groepen en in de rol van ervaringsdeskundige samenwerken in een team van collega's.
Ook moet de student ervaring op kunnen doen op organisatieniveau: hoe kan deze organisatie (nog) meer cliëntgericht werken? Welke knel- en verbeterpunten zijn er?
De hogeschool begeleidt samen met de praktijkbegeleider van de organisatie de student bij het uitvoeren van deze opdrachten. De precieze invulling van de opdrachten gebeurt altijd in overleg met de organisatie.
Wat zoeken we in een praktijkplek?
- Enthousiasme om de capaciteiten van ervaringsdeskundig professionals te benutten.
- Een plek waar de student voor de duur van de opleiding (1 of 2 jaar) 2 of meer dagen per week (16 uur) kan werken en wordt begeleidt bij het uitvoeren van de opdrachten.
- Tijd om een visie en taakomschrijving te ontwikkelen voor de inzet van ervaringsdeskundig professionals binnen jouw organisatie.
- In het team werkt een ervaringsdeskundige.
- Een plek waar de student als vrijwilliger werkt of (tijdelijk) in dienst komt en daarvoor minimaal een stagevergoeding ontvangt.
- Bereidwilligheid om de opgedane ervaring met andere organisaties te delen en bij te dragen aan onderzoek naar de resultaten van dit project.
Let op: kan je aan (1 van) de voorwaarden niet voldoen? Neem dan contact met ons op. We denken graag mee over een passende oplossing.
Meer informatie of aanmelden?
Stuur een e-mail met je contactgegevens naar Margriet van Dijk.
Kijk voor meer informatie over de opleiding op de websites van de hogescholen: Fontys Hogeschool Hanzehogeschool Hogeschool van Amsterdam Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Hogeschool Saxion Hogeschool Windesheim
Veelgestelde vragen
- De praktijkbegeleider vervult een belangrijke functie in het leren, ontwikkelen en integreren van de verzamelde kennis en het omzetten in specifieke vaardigheden en professionalisering in de praktijk.
- De werkplek biedt voor de student voldoende mogelijkheden in variatie en complexiteit van de werkzaamheden, het ontwikkelen van autonomie en een sociale omgeving waarin hij kan participeren en indien wenselijk ondersteund kan worden.
- De praktijkbegeleider kent daarin de balans in het voldoende faciliteren van het leerproces van de student, de praktijkopdrachten vanuit de opleiding en het belang van de eigen organisatie.
- De praktijkbegeleider is coach en medebeoordelaar en heeft kennis van het opleidingstraject en de gestelde einddoelen.
- Om de begeleiding in de praktijk optimaal vorm te kunnen geven zijn de volgende aandachtspunten voor de werkplek geformuleerd:
De werkplek biedt de student een professionele context en de ruimte om de rol van ervaringsdeskundige in te vullen aan de hand van een beschrijving van activiteiten of functiebeschrijving voor de ervaringsdeskundige. - De praktijkbegeleider heeft tijd en ruimte voor begeleidingsgesprekken, streven is de regelmaat van éénmaal per week.
- De praktijkbegeleider ondersteunt de student bij het uitstippelen van zijn persoonlijke leertraject en de uitwerking daarvan.
- De praktijkbegeleider heeft een signalerende functie naar de leercoach van de opleiding. Op het moment dat er een stagnatie is in het leerproces dan neemt de praktijkbegeleider, altijd in overleg met de student, contact op met de leercoach.
- De praktijkbegeleider is alert op de kritische beroepssituaties en met name op het feit dat de ervaringsdeskundige niet oneigenlijk wordt ingezet ten behoeve van de verlichting van bestaande teamtaken maar eigenlijk op de ervaringsdeskundige taken.
Dat is afhankelijk van wat de organisatie met de student afspreekt. We zien 3 typen praktijkplekken:
- Plekken waar een student betaald aan de slag gaat (tegen een regulier salaris)
- Plekken waar een student een stagevergoeding ontvangt
- Plekken waar een student als vrijwilliger werkt