Digitale Buddyzorg - 'Buddy4care'

lopend

Onderzoekssamenvatting

Contact met lotgenoten helpt (ex)kankerpatiënten beter omgaan met hun ziekte. Dat kan klachten verminderen op psychisch en sociaal gebied. Huidige manieren om in contact te komen met lotgenoten zijn niet optimaal. Het Buddyhuis helpt (ex)kankerpatiënten hierbij. Buddy4care is de digitale uitbreiding, bedoeld om lotgenotencontact nog laagdrempeliger te maken.

Buddyhuis

Het Buddyhuis is een initiatief dat (ex)kankerpatiënten en hun naasten koppelt aan een 'buddy': iemand die de situatie volledig begrijpt, vragen kan beantwoorden, kan adviseren uit eigen ervaring en activiteiten kan ondernemen. Buddyhuizen zijn geïntegreerd binnen de veilige omgeving van een ziekenhuis. Het St. Antonius Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis dat dit concept heeft omarmd. Inmiddels wordt opgeschaald naar andere ziekenhuizen.

Buddy4Care

Om digitaal lotgenotencontact te ondersteunen en informatie op maat te bieden, is het digitale platform Buddy4Care ontwikkeld. Deze applicatie zoekt de meest geschikte buddy op basis van zelfgekozen criteria (kankersoort, leeftijd, locatie, behandeling, etc.) en met hulp van een algoritme. Een coördinator ziet hierop toe.

Doel van dit project

Het doel van dit project is tot een volwaardige Buddy4care-applicatie te komen voor het matchen van buddy’s. Hierin is een gepersonaliseerde digitale bibliotheek beschikbaar met informatie over aanbieders van informele zorg. De chatfunctie is volledig geïntegreerd en het is mogelijk om je eenvoudig aan te melden voor activiteiten zoals wandelgroepen of webinars. 
Het uiteindelijke doel is verbetering van het fysieke en psychosociale welzijn van (ex)kankerpatiënten en hun naasten voor, tijdens en na de ziekte. Met als stip op de horizon de beschikbaarheid van digitale buddyzorg en een lokaal Buddyhuis voor iedereen in Nederland.

Wat houdt het project in?

Dit project omvat de technische doorontwikkeling van Buddy4care. Evaluatie vindt plaats met behulp van focusgroepen (discussies met groepen mensen om inzicht te krijgen in hun perspectieven, meningen, ervaringen en opvattingen) en kosten-batenanalyses.