Amsterdam,
20
april
2023
|
06:05
Europe/Amsterdam

BN’ers maken statement: ‘Stop met roken in media’

Stylist Nicole Huisman, regisseur Tim Oliehoek, presentator Dieuwertje Blok, fotograaf William Rutten, actrice Olivia Lonsdale, hoofdredacteur LINDA.meiden Mandy Woelkens, en artiesten Défano Holwijn, Sterre Koning en Nnelg zetten zich in voor een rookvrije tv-, film-, muziek-, mode- en fotografiewereld. Beelden met rokende acteurs, actrices, artiesten en modellen komen nog altijd veel voor in op jongeren gerichte media. Een hogere blootstelling aan rookbeelden in films zorgt ervoor dat jongeren twee (!) keer meer kans hebben om te gaan roken. Samen met de Hartstichting, KWF en Longfonds (Gezondheidsfondsen voor Rookvrij) zijn de BN’ers een campagne gestart voor een Rookvrije Generatie. 

BN’ers bewust van hun invloed 

We kennen allemaal de sexy foto’s van Kate Moss met sigaret, of de kettingrokende bad guy in een serie. Dit soort rookbeelden worden verheerlijkt in media. Stylist Nicole Huisman: “Als ik vroeger naar magazines keek - de magazines waar ik nu voor werk - dan waren de coole chicks altijd aan het roken, daar wilde je bij horen. De sigaret werd gebruikt als een accessoire. Dat hoeft echt niet meer. Je hebt geen sigaretten nodig om stoer of sexy te zijn.” Zangeres en actrice Sterre Koning sluit zich daarbij aan: “Als artiest moet je je bewust zijn van je invloed. Als ik iets draag, willen anderen het ook graag dragen. Wat kunnen we als artiesten doen tegen roken? Het gewoon niet laten zien.” 

Stop verheerlijking roken 

De BN’ers nemen zelf het voortouw en maken een statement op rookvrij.nl waarin ze aangeven te willen stoppen met jongeren het signaal te geven dat roken aantrekkelijk of interessant is. Het statement luidt: ‘Laten we stoppen te doen alsof’. Ook roepen zij collega’s uit de mediawereld op om mee te doen, om zo het aantal beelden van roken in de media te verminderen. 

Terwijl steeds meer plekken rookvrij zijn, is de (online) belevingswereld nog verre van rookvrij. Iedere dag worden jongeren geconfronteerd met rokende mensen in de media. We moeten stoppen met jongeren het signaal te geven dat roken aantrekkelijk of interessant is, terwijl het extreem ziekmakend en verslavend is. We zijn ontzettend blij dat er nu invloedrijke mensen uit diverse media opstaan die hierin het voortouw nemen en andere vakgenoten oproepen om hen te volgen. Hiermee zetten zij de norm voor een nieuwe generatie.

Carla van Gils, directeur KWF en voorzitter Gezondheidsfondsen voor Rookvrij

Nederland is het ermee eens, ook de media moeten rookvrij 

Beelden met rokende en vapende mensen komen nog altijd veel voor in populaire series, films en muziekvideo’s gericht op jongeren. Hierdoor worden ze verleid om te gaan roken. Wekelijks beginnen honderden kinderen met roken. Terwijl roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak is in Nederland. 1 ​​Uit nieuw draagvlakonderzoek, uitgevoerd door Kantar Public in opdracht van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, blijkt dat de meeste Nederlanders roken en vapen uit de media willen bannen. De meerderheid (66 procent) van de respondenten vindt dat deze verslaving niet meer in beeld gebracht moet worden in films, series en op YouTube. Bovendien geeft 77 procent van de Nederlanders aan dat influencers op social media het goede voorbeeld moeten geven en geen rookwaar of vapes in beeld moeten brengen. Ook popartiesten (69 procent), regisseurs (67 procent) en acteurs (66 procent) moeten volgens de respondenten hun verantwoordelijkheid nemen en deze producten niet meer tonen.