Vitamine D

Koningin Wilhelmina en onderzoeker

Hoe zit het met de zon en vitamine D?

Zonlicht is een belangrijke bron van vitamine D. Ons lichaam maakt het zelf in de huid aan onder invloed van ultraviolette B-stralen uit zonlicht. We hebben vitamine D nodig om gezond te blijven. Het zorgt voor sterke botten en tanden én speelt een belangrijke rol bij het op peil houden van je weerstand. Ook blijkt vitamine D het risico op darmkanker te verlagen.

Zonlicht: bron van vitamine D

Voor het aanmaken van vitamine D is het voor de meeste Nederlanders voldoende om dagelijks:

  • tussen 12.00 uur en 15.00 uur
  • met hoofd, handen en onderarmen onbedekt
  • 15 tot 30 minuten in de zon te zijn*

* Wanneer een groter deel van de huid in de zon is, dan kan een minder lange periode in de zon al voldoende zijn.

Voorkom zonverbranding

Het lichaam maakt niet eindeloos vitamine D aan. Geniet dus na de onbeschermde minuten wel weer beschermd van de zon. Kijk uit voor zonverbranding, zeker bij kinderen. Voor sommige mensen ligt die grens niet bij een halfuur, maar  al op 15 minuten.

Lang zonnen is onnodig en raden we af.  Daarnaast is het voorkomen van zonverbranding heel belangrijk. De gevolgen van zonverbranding, is pas uren nadat je uit de zon bent merkbaar.

Kwetsbare groepen

Veel Nederlanders lijken in de zomer voldoende vitamine D aan te maken. Maar sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan zij uit zonlicht (en voeding) halen: voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en voor zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Zij zouden in hun vitamine D-behoefte voorzien kunnen worden door het gebruik van voedingssupplementen.

Vitamine D-tekort door het smeren van zonnebrand?

Zonnebrandcrème houdt uv-straling tegen, maar het houdt niet alle straling tegen. Je maakt dus ook nog vitamine D aan als je je hebt ingesmeerd.

Zonnebankgebruik

Zonnebanken leveren een hoge dosis uv-straling in een korte tijd. Dit is een extra risico op het verbanden van de huid en het krijgen van huidkanker. Ga niet onder de zonnebank voor de aanmaak van vitamine D. Overleg bij een vitamine D-tekort liever met de huisarts wat de beste manier is om dit aan te pakken.

Terug naar het overzicht