Bewegen en kanker

KWF.nl > Preventie > Gewicht, voeding, bewegen, alcohol > Bewegen en kanker
Bewegen en kanker

​Beweeg 5 keer per week een halfuur per dag

Advies KWF Kankerbestrijding

Bewegen verkleint je kans op kanker

Ongeveer 2% van de kankersterfte en ongeveer 2% van de nieuwe kankergevallen is te wijten aan onvoldoende beweging. Voldoende beweging kan het risico op kanker zowel indirect (het effect op een gezond gewicht) als direct verkleinen.
 

Waarom wordt de kans op kanker kleiner als ik genoeg beweeg?

• Regelmatig bewegen zorgt voor gezonde hoeveelheden hormonen. Belangrijk, want te hoge hormoonspiegels geven meer risico op kanker;
• Lichaamsbeweging versterkt het immuunsysteem (je natuurlijke afweer);
• Bij genoeg bewegen voert je lichaam afvalstoffen sneller af via de dikke darm;
• Bewegen helpt mee aan een gezond gewicht, wat de kans op kanker ook verkleint.
Voldoende beweging is ook een goede manier om je risico te verlagen op hart- en vaatziekten, extreem overgewicht  en diabetes.
 

Hoeveel beweging heb ik nodig?

Om je gewicht gezond te houden is het goed om tenminste 5 dagen per week 30 minuten te bewegen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is 60 minuten beweging verstandig. Je kunt de beweging opdelen in blokken van minimaal 10 minuten.
 

Select the Component and add.
Close

Vragen over preventie

KWF Publieksservice
 
T: 0900 - 202 00 41 (€ 0,01/min)
ma-vrij 9.00-18.00 uur
 
Of stel je vraag via ons contactformulier.
Contact met KWF