Zon en vitamine D

KWF.nl > Preventie > Zon verstandig > Zon en vitamine D
zon en vitamine D

Wat is vitamine D?

We hebben vitamine D nodig om gezond te blijven. Het is goed voor sterke botten, tanden én speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van je weerstand. Zonlicht is de belangrijkste bron van deze vitamine. Je lichaam maakt het zelf aan als je in contact komt met de zon. Vitamine D krijg je ook binnen via voeding door het eten van bijvoorbeeld vette vis, ei of margarine.
 

Hoeveel zon heb je nodig voor voldoende vitamine D?

Je lichaam maakt vitamine D aan zodra je in de zon bent. Voor de meeste mensen met een lichte huid is het voldoende om dagelijks een kwartier tot een halfuur, onbeschermd met de handen en het gezicht in de zon te zijn. Dit geldt ook voor de meeste kinderen. Het is niet zo dat hoe meer zonlicht je huid krijgt, hoe meer vitamine D er wordt aangemaakt. Je huid blijft niet eindeloos vitamine D aanmaken. Geniet na dit halve uur beschermd van de zon.
 

Risicogroepen

Er zijn groepen mensen waarbij het nodig kan zijn om vitamine D aan te vullen omdat zij risico lopen op een tekort aan vitamine D.
 
Het gaat om de volgende risicogroepen:
• Kinderen tot 4 jaar. Zij hebben extra vitamine D nodig voor de opbouw van hun botten en tanden. In zuigelingenvoeding en opvolgmelk is die extra vitamine D al toegevoegd. Ouders die dat niet gebruiken, krijgen het advies om hun kind extra vitamine D te geven.
• Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
• Ouderen. Zij hebben extra vitamine D nodig omdat hun huid minder goed vitamine D kan aanmaken. Vooral ouderen die weinig buiten komen, moeten oppassen voor een tekort aan vitamine D.
• Mensen met een van nature donkere huidskleur. Hun huid moet namelijk veel langer aan zonlicht blootstaan om dezelfde hoeveelheid vitamine D aan te maken. In Nederlandse winters kan bij deze mensen een tekort ontstaan.
• Mensen die weinig daglicht zien, zoals nachtwerkers.

Wat als je denkt een tekort aan vitamine D te hebben:

• Ga voor een gericht advies naar de huisarts;
• In de winter wordt geadviseerd vitamine D uit voeding te halen of zo nodig tabletten bij te slikken;
• Zonnebankgebruik (voor de aanmaak van vitamine D) is niet nodig en wordt afgeraden.

Select the Component and add.
Close