Eerste volledig digitale KWF-collecteweek goed verlopen

compilatie van kwf afbeeldingen

AMSTERDAM, 30 september 2022 - De eerste volledig digitale collecteweek is overwegend positief verlopen, zo stelt KWF Kankerbestrijding. Hoewel er tussen 4-10 september minder collectanten langs de deuren gingen, waren de reacties aan de deur van zowel de collectant als de gever over het algemeen enthousiast. In totaal bracht de collecte € 3,8 miljoen euro op.

KWF-directeur Carla van Gils: “We zijn blij dat we de stap naar een toekomstbestendige collecte dit jaar hebben kunnen maken. Dat hadden we niet kunnen doen zonder al die fantastische vrijwilligers, die de overstap van contant naar digitaal collecteren mogelijk hebben gemaakt. Wat onveranderd is: de collecte is en blijft een moment van persoonlijk contact. We zijn trots op al onze vrijwilligers en danken iedereen die, soms met wat extra uitleg, heeft gedoneerd. Met deze ervaring hopen we volgend jaar nog meer mensen enthousiast te maken voor de KWF-collecteweek. Zo kunnen we samen het verschil blijven maken voor iedereen die is geraakt door kanker.”

Van collectebus naar collectebord

KWF heeft dit jaar de stap naar een volledig digitale collecte om meerdere redenen gezet. Zo hebben mensen steeds minder vaak contant geld in huis. Daarnaast is het storten van contant geld bij de banken duurder en op steeds minder plekken mogelijk. In 2021 collecteerde KWF in 24 steden al uitsluitend met een collectebord met iDEAL QR-code. Dit jaar verruilden de collectanten in heel Nederland hun collectebus voor een collectebord.

Positieve reacties, minder collectanten

Collectanten die dit jaar op pad gingen, waren overwegend enthousiast over de nieuwe manier van collecteren. Zo vonden ze het leuk dat hun persoonlijke opbrengst vrijwel direct zichtbaar was. Door over te gaan naar volledig digitaal collecteren zijn er dit jaar minder collectanten langs de deuren gegaan. Veel mensen die al een poosje twijfelden aan hun vrijwilligerswerk, maakten nu de keus om te stoppen.

Levensveranderend onderzoek

Het geld dat is opgehaald investeert KWF in levensveranderend onderzoek. Bijvoorbeeld naar nieuwe therapieën en medicijnen. Ook financiert KWF zorg die patiënten, naasten en nabestaanden ondersteunt bij het omgaan met lichamelijke én emotionele gevolgen van kanker. In Nederland leven ruim 830.000 mensen met en na kanker.

30 september 2022