Onderzoeker van de week: Nanon Labrie

KWF.nl > Onderzoek > Dit onderzoek maken we mogelijk > Onderzoeker van de week: Nanon Labrie

​Wij kijken of het helpt om herhaaldelijk en gestructureerd informatie aan te bieden.

Dr. Nanon Labrie

Betere informatievoorziening voor patiënten

De periode rondom de diagnose kanker en de daaropvolgende behandeling is heftig. Het is bovendien een periode waarin een grote stroom aan informatie op de patiënt afkomt. Onderzoeker van de week dr. Nanon Labrie (Medische Psychologie, AMC) bestudeert in dit KWF-onderzoeksproject hoe de informatievoorziening aan patiënten beter kan. Daarbij kijkt ze met name naar de informatie die oncologen geven over klachten als gevolg van ziekte en behandeling.
 
Op de vraag of de informatievoorziening door oncologen momenteel slecht is, antwoordt Labrie ontkennend: “Nee, dat is het niet. Maar het kan altijd beter. Je hebt natuurtalenten en mensen die het iets moeilijker vinden. Wij willen oncologen graag evidence-based tips geven over hoe ze informatie zo goed mogelijk over kunnen brengen.”
 

Onthouden door structuur

De onderzoeker gaat uit van de hypothese dat als een patiënt informatie beter onthoudt en dus meer weet, de onzekerheid over de ziekte en behandeling afneemt. Daardoor wordt ook de ervaren stress bij de diagnose en behandeling minder. “Patiënten onthouden eigenlijk niet zoveel informatie van de arts, zo’n 30 tot 60 procent. Er komt veel op ze af. Waar we in dit onderzoek naar kijken is of het helpt om herhaaldelijk en gestructureerd informatie aan te bieden. Dat kan patiënten een soort kapstok bieden om de informatie aan op te hangen.”
 
Centraal in het onderzoek staan filmpjes met fictieve gesprekken tussen arts en patiënt. In elk filmpje zijn een aantal kleine dingen veranderd. Labrie: “Zo is er een filmpje waarin de arts informatie op gewone wijze aanbiedt en eentje waarbij hij extra structuur aanbrengt, bijvoorbeeld door te zeggen ‘Ik ga drie bijwerkingen met u bespreken. Ten eerste…. Ten tweede… Ten derde… Samenvattend hebben we dit en dit besproken’. Vervolgens kijken we wat de deelnemer heeft onthouden van het filmpje. En ook naar het vertrouwen dat hij of zij heeft in de arts.”
 
 

Informatie op maat voor patiënt én arts

Labrie is zich er van bewust dat niet elke patiënt dezelfde informatiebehoefte heeft: “De één wil de informatie thuis laten bezinken, de ander wil direct zoveel mogelijk weten. We maken met de filmpjes ook een match met wat bij de patiënt past, want we denken dat ook dat effect heeft op wat de patiënt onthoudt.”
 
De studie is opgezet in de samenwerking met Marie-José Kersten, hematoloog in het AMC. De samenwerking met artsen in dit project is belangrijk, omdat zij straks met de resultaten van het onderzoek aan de slag moeten kunnen gaan. “Ze staan er zeer voor open. We vragen hen ook waar ze nou behoefte aan hebben en waaraan juist niet”, zegt Labrie. “Het ultieme doel is om uiteindelijk een onderwijsmodule te ontwikkelen, zodat artsen in opleiding aan de hand van onze resultaten kunnen leren informatie over bijwerkingen zo effectief mogelijk te communiceren.
 
Het is ontzettend leuk werk om te doen!

Voor Labrie is onderzoek naar medische informatievoorziening niet geheel nieuw: “Ik ben in 2014 gepromoveerd aan de Universiteit van Lugano, in Zwitserland. Daar onderzocht ik argumenten bij een behandelingsadvies. Wat voor argumenten draagt een arts aan? Gebeurt dat goed? Draagt het bij aan de perceptie en geloofwaardigheid van de arts? Daarna heb ik nog twee jaar onderzoek gedaan naar borstkankerscreening door jonge vrouwen, daar zit de link met de oncologie.”
 
Als postdoc-onderzoeker neemt Labrie in dit project de rol van communicatie-expert op zich: “We zijn in januari 2016 begonnen. Collega-onderzoeker Sebastiaan Stuij richt zich vooral op de vertaalslag naar onderwijsmodules. Ik houd me bezig met de evidence-based kant van het verhaal en het ontwikkelen van de filmpjes en de vragenlijsten. Dat is ontzettend leuk werk om te doen!”
 
 

Een aantal weken geleden hebben KWF en kanker.nl een online oproep geplaatst om deel te nemen aan het onderzoek. Deelnemers konden online een filmpje bekijken en hierop reageren middels een vragenlijst. Dit artikel volgt ruim daarna, zodat deelnemers niet met teveel voorkennis van het onderzoek van start gingen.

Select the Component and add.
Close

Dossier

Naam: dr. N. (Nanon) Labrie
Instituut: AMC
Vakgebied: Medische Psychologie
Start project: 1 juli 2015
Looptijd: 2 jaar
Financiering KWF: € 282.532,-