Zorgen over klachten? Bel je huisarts

Man in gesprek met arts

Stel een doktersbezoek niet uit

Sinds de coronacrisis gaan minder mensen naar de huisarts. ‘Maar stel een doktersbezoek niet uit,’ benadrukt Ivo Smeele, huisarts in Eindhoven. ‘Heb je klachten? Bel ons, daar zijn we voor.’ 

‘De coronacrisis heeft een enorme impact op de praktijk, de manier van werken en de mensen. De wachtkamers zijn leeg – te leeg – en dat willen we niet.’ 

Sinds maart werd 70% minder mensen doorverwezen dan normaal.  
‘Het trekt weer aan, maar op het dieptepunt waren dat inderdaad de cijfers. Ook zagen we een daling van 30 tot 40% van nieuwe kankerpatiënten. We werken hard om de kankerdiagnostiek weer goed op gang te brengen. Nu zitten we rond de 80%,  met uitzondering van de huidkankerdiagnoses.’ 

Dus we zijn er nog niet. 
'Nee, en dat is zorgwekkend. Hoe langer het duurt voordat een patiënt de dokter ziet, hoe langer het duurt voordat die een diagnose krijgt en de behandeling kan starten.’ 

Hoe komt het dat mensen met klachten niet naar de huisarts gaan?  
‘Een belangrijke vraag van mensen is of ze de zorg wel mogen belasten: zijn mijn klachten erg genoeg? En, is het wel veilig om naar de huisarts te gaan?’ 

Wat is daarop uw antwoord? 
‘Ja! Het is veilig. Niemand hoeft bang te zijn om in de huisartspraktijk corona op te lopen, zolang je de regels van het RIVM opvolgt. We hebben voldoende beschermings- en reinigingsmiddelen; het corona- en normale spreekuur is op een ander tijdstip en er zijn niet te veel mensen in de wachtkamer.’ 

Zomaar even binnenlopen kan voorlopig niet.  
‘Nee, maar dat betekent níet dat we er niet zijn. Heb je klachten waarover je je zorgen maakt? Neem dan áltijd contact op met je huisarts. Aan de telefoon beoordelen we hoe erg iets is en kijken we naar de beste oplossing. Dat kan zijn: langskomen op het spreekuur voor een lichamelijk onderzoek of een consult via telefoon, mail of beeldbellen.’ 

Hoe verloopt het digitale contact met uw patiënten?  
‘Ik krijg veel foto’s van plekjes, bultjes en afwijkingen toegestuurd. Vaak kan ik goed inschatten of iets pluis is of niet. Ook mensen met psychische klachten, zoals angst en somberheid, spreken en zien we digitaal. Dat gaat goed.’ 

Welke kansen ziet u in deze periode? 
‘Sinds de coronacrisis hebben we grote stappen gezet in de digitale zorg. Een voorbeeld is het medisch dossier. Heel lang werd getwijfeld over een opt-in of opt-out (red: mensen geven aan dat ze toegang geven tot hun medisch dossier of ze geven aan dat ze dat niet willen). Om privacyredenen werd het een opt-in, maar in deze tijd blijkt die keuze onverantwoord. Huisartsen moeten in dringende situaties het medisch dossier kunnen bekijken. Het is nu opt-out geworden. Zo is de zorg veel veiliger en efficiënter. Daar zijn patiënten bij gebaat.’ 

Valt er meer te winnen? 
‘Nou en of. Laten we met z’n allen meegaan in de kansen van de digitale zorg. Sommige mensen zullen zich namelijk afvragen of ze de dokter altijd moeten zien of dat ze hun vraag ook telefonisch of via beeldbellen kunnen stellen. Met de tijd die we daarmee winnen, zorgen we dat de mensen die we wel in de praktijk moeten zien, goed worden geholpen. In de anderhalvemetersamenleving is het namelijk lastig om de zorg weer op 100 procent van de capaciteit te krijgen.’ 

Wat geeft u patiënten mee als advies?  
‘Doe aan zelfmanagement. Heb je bepaalde klachten, kijk eerst op thuisarts.nl en kanker.nl. Dat zijn reële sites waar je over klachten kunt lezen en die aangeven wanneer je naar de dokter moet of wanneer je rustig kan afwachten. Blijf je bezorgd of heb je twijfels? Bel dan je huisarts. Daar zijn we voor.’  

Dit interview is geplaatst in het KWF Magazine 'Corona en kanker'. Het hele magazine lezen?  Vraag hier een gratis download aan.