Gouden tips van SamenLoop-ambassadeur en coach Dick Stapper

samenloop voor hoop deelnemers
​Bezoekers moeten betrokkenheid voelen, dan klopt 't.
Dick Stapper, SamenLoop-ambassadeur en -coach

Maak jouw SamenLoop voor Hoop tot een succes

Gouden tips (met een paars randje) van SamenLoop-ambassadeur en coach Dick Stapper. In 2008 organiseerde hij in Alphen zijn eerste paarse belevenis.

Pers en publiciteit in de commissie

  • Doen: zoek mensen die voldoende tijd hebben voor dit belangrijke onderdeel. In 2012 hadden we een oud-inkoopmanager die sponsoring deed. Hij wist heel goed hoe je potentiële sponsors moet benaderen, met mooie resultaten. Een oud-leraar deed succesvol voorlichting, anderen kenden weer journalisten persoonlijk. Alles draait om mensen en contacten. Die collega’s moet je hebben.
  • Niet doen: denken dat wat postertjes plakken of flyers uitdelen genoeg is. Onze eerste SamenLoop was op een voetbalveld. Het was in de begintijd, in 2008. Mensen dachten dat het iets religieus was, met dat paars. 24 uur rondjes lopen, dat doe je toch niet? Dat vonden ze raar. Wij konden ons eigen verhaal ook nog niet goed vertellen.

Breng inhoud met waarde

  • Doen: verplaats je in de journalist en de lezer. Wat voor ons nieuws is, kan waardeloos zijn voor de journalist. Iedereen heeft wel eens met kanker te maken gehad en dat geldt ook voor journalisten en lezers. Stel de survivor centraal op. Dan gaat het over echte mensen.
  • Niet doen: jezelf en je geweldige evenement - waar iedereen naartoe
    moet komen - steeds als uitgangspunt nemen.

Social media inzet

  • Doen: een jong teamlid verloor haar vader aan kanker. Zij wilde wel gaan twitteren. Korte persberichten schoten we nu ook de wereld in via Twitter. 'Team Nachtzusters heeft zich ingeschreven, wie volgt?' of 'We hebben vrijwilligers/materialen nodig'. Daar kregen we steeds meer reacties op. Experimenteer ermee. Bij voorkeur met een jonge social media-kenner.
  • Niet doen: alle pijlen richten op social media. Persoonlijk contact en het mond-tot-mond netwerk van mensen werkt nog steeds.

Persberichten voor de lokale media 

  • Doen: ëen grote lokale krant kreeg de primeurs. Houd de persberichten bondig, compleet en stuur ze tijdig op. Vergeet de lokale huis-aan-huisbladen daarna ook niet. Probeer in de lokale bijlages van een landelijke krant te komen. De kracht is lokaal, tenslotte. En volg een cursus persberichten schrijven. Heel nuttig.
  • Niet doen: landelijke media als De Telegraaf of RTL proberen te bereiken. SamenLoop is vooral een lokaal evenement, met lokale aandacht.

Maak je dorp of stad paars

  • Doen: laat je omgeving weten dat er over een paar weken 'iets paars' staat te gebeuren. Loop met je paarse T-shirts door het dorp. Maak een paarse kerststal of doe iets op Koninginnedag. Verkoop kaarsenzakken en schrijf teams in. Zorg voor paarse exposure.
  • Niet doen: te vroeg beginnen met teveel paarse uitingen. Als je al maanden van tevoren een vlag hebt hangen, zeggen de mensen: dat ding hangt er al zo lang. Geen idee waar het voor is. Pieken op het juiste moment.

Bezoekers moeten betrokken zijn

  • Doen: bezoekers moeten betrokkenheid voelen. Dan klopt het. SamenLoop is een belevenis en geen evenement. SamenLoop is 95% lach en 5% traan. Die 5% maken of breken de belevenis. Alleen als de 5% perfect is, zeggen mensen later: ik wil het nog een keer meemaken.
  • Niet doen: een heel grote band of act programmeren. Dan heb je wel veel bezoekers, maar lijkt het net een popfestival. Dat is niet het karakter van een SamenLoop. Maak er geen kermis van.

    Voor meer informatie en tips kun je terecht op:
    www.samenloopvoorhoop.nl